Forum-Gallery-Shop-Sponsors

« Advertise on Freel2.com

Home > Romanian > Uzura valva si culbutor
Post Reply  Down to end
Page 1 of 2 12>
Print this entire topic · 
AlinC



Member Since: 15 Sep 2018
Location: Cluj
Posts: 10

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Ipanema Sand
Uzura valva si culbutor

Salutare!

Din cauza uzurii culbutorilor o valva a cazut in cilindru, a spart un piston si distrus iremediabil chiulasa. Am cumparat o chiulasa second in stare buna, dar din nefericire are urme de uzura pe culbutori si pe coada valvelor. Sa risc sa montez valvele si culbutorii care arata ca in poze, sau risc sa cada din nou motorul peste cateva mii de km? Are cineva idee daca din momentul in care apare rugozitate pe culbutori si coada valvelor uzura inainteaza foarte repede?

Multumesc!

2,2 Diesel 150 CP 2009


Click image to enlarge


Last edited by AlinC on 17th Oct 2018 12:18 pm. Edited 3 times in total

Post #358846 17th Oct 2018 9:37 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Ce este cu sageata verde, pare OK. Ce e cu rosu, e NOT OK.
Chiar asa mare/adanca gaura a sapat capul supapei in bratul culbutorului?
Parere mea este ca acolo s-a folosit un ulei prost pe o perioada lunga de timp si cu schimbari foarte rare ale uleiului.
De altfel, uleiul recomandat, A1/B1 si mai tarziu A5/B5, este un ulei cu HTHS foarte scazut, cica pentru economie. O prostie, dupa parerea mea.
Fie, daca vrei sa respecti norma, il schimbi la 8-10K km (nu 24K cum spune in carte), fie folosesti un alt ulei, cu un HTHS mai mare, full SAPS.

Si verifica, te rog, daca tot ai chiulasa in mana, toate traseele de ulei, sa nu fie obturate.
Apoi foloseste cei mai neuzati culbutori dintre ei.

PS: Editeaza-ti, te rog, postul si pune doar o data fiecare poza. Thanks!

Click image to enlarge

Post #358852 17th Oct 2018 10:43 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
AlinC



Member Since: 15 Sep 2018
Location: Cluj
Posts: 10

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Ipanema Sand

Multumesc pentru raspunsul rapid si detaliat!
Desi motorul are doar 220000km o mare parte din culbutori au o uzura de peste 2 mm, cel care a cedat e perforat complet!

Aproape toti culbutorii/supapele si de pe chiulasa care am cumparat-o desi au o uzura de doar 2-3 zecimi au problema asta: In loc sa fie lustruite suprafetele de contact, au o rugozitate urata. Din cauza asta nu crezi ca uzura in functionare se accelereaza si risc sa ma trezesc foarte repede cu alta supapa cazuta in cilindru? Ar trebui rectificate cozile de supape si lustruiti culbutorii?

Chiulasa vine de la un donator Citroen C5 2,2, se pare ca e identica.

Multumesc anticipat,
Alin

PS: Ma chinui cu pozele, incerc sa le pun in singur exemplar!

Post #358857 17th Oct 2018 12:16 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Da, e clar. PSA cere alt tip de ulei decat Ford. In general acele uleiuri recomandate de PSA sunt mult mai bune si protejeaza mult mai bine motorul.

Cei 2 mm uzura nu ar fi o problema, deoarece tachetii hidraulici ii preiau.
Am o banuiala ca uleiul pentru ungere iese in capul tachetului, apoi se prelinge pe culbutor, ajunge pe rola pe care calca cama si apoi, mai departe se prelinge pe culbutor pana in capul axului supapei.
Ca sa ajunga in halul ala culbutorul, inseamna ca uleiul nu a ajuns pana in capul axului supapei.
Si asta inseamna ca acel tachet hidraulic nu a functionat cum trebuie - s-a gripat sau infundat.
Si ajungem tot la ulei si mizeriile din el. De aceea zic schimb la 8-10 mii, cu tot cu filtru si un ulei bun.
Eu acum merg pe Motul Specific 913D si este mult mai bun decat Castrol A5 pe care l-am folosit pana acum. Motorul suna mult mai bine, mai "uns", nu asa zgomotos cum era cu Castrol.
Sau as merge pe un ulei si mai bun care sa respecte specificatiile MB 229.51, BMW LL-04 sau VW 504/507.

Post #358884 17th Oct 2018 4:33 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
AlinC



Member Since: 15 Sep 2018
Location: Cluj
Posts: 10

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Ipanema Sand

Multumesc din nou pentru recomandari!

A fost pe la mine un amic mai priceput decat mine si a spus ca e obligatorie rectificarea cozilor de supapa si montarea de culbutori noi, altfel se vor macina reciproc suprafetele in scurt timp.
Plus verificarea presiunii de ulei, s-ar putea ca nici pompa sa nu dea acei 3,5 bari minim acceptabili la 4000 ture.
O sa completez topicul pe parcus.

Post #358888 17th Oct 2018 5:07 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Tot ce a spus amicul e corect si pertinent.
Adevarul e ca un lucru NOU nu se compara cu unul vechi sau chiar rectificat si ceea ce am spus apropo de cei 2 mm am spus crezand ca ai prefera sa reduci din cheltuieli.
Dar se pare ca oricum te-ai imbarcat intr-o calatorie inedita, din care vei iesi cu mai multa pricepere. Very Happy
Keep us posted.

PS1:
De pe ce axa erau culbutorii uzati? Cel gaurit e cumva de pe axa de admisie? Sau la fel arata si cei de pe admisie si cei de pe evacuare?
Intreb deoarece pentru unii culbutori (de pe evacuare) acea rola a culbutorului cand este rotita de axa cu came se invarte si "arunca" uleiul inspre tija valvei (ungere buna a tijei), pe cand pentru admisie, rola culbutorului arunca in sens opus de supapa uleiul. Si deci e posibil ca sa nu "stropeasca" eficient tija supapei si contactul ei cu culbutorul.

PS2:
Si daca tot ai motorul "in batista", uita-te si pe topicurile astea:
Exhaust camshaft breakdown
Operatiunea axul cu "scame"

Post #358890 17th Oct 2018 5:15 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Am mai gasit ceva documentatie pentru sistemul implementat pe motoarele noastre.
Atentie la dezavantaje, punctele (b) si (d)

Overhead Camshaft with Pivoted Rocker-arm

This type of valve operating mechanism uses:
(a) a camshaft,
(b) a pivoted rocker-arm cam follower,
(c) a return-spring
{d) a poppet-valve.
Advantages.
(a) The use of the rocker-arm follower provides a leverage ratio permitting a smaller cam profile in the system.
(b) The pivot-arm follower has less inertia than that of the sliding-bucket follower.
(c) A single overhead camshaft can operate two separate rows of inlet and exhaust valves.
(d) Adjustment of the tappet is normally simple and straight-forward.
Disadvantages.
(a) Motion from the cam to the valve tends to bend the rocker-arm; therefore the system has to be relatively stiff, and however this characteristic does not match with the direct-acting bucket-follower arrangement.
(b) Contact between the valve and rocker provides a degree of side-thrust to the valve stem and guide.
(c) Wear and noise is relatively more than in the sliding bucket follower due to an extra pivot joint in addition to the other two contact interfaces.
(d) This configuration requires very accurate lubrication.

Sursa: http://what-when-how.com/automobile/intake...utomobile/

Post #358892 17th Oct 2018 6:32 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Se pare ca problema este stiuta pentru motoarele cu km multi...
Iata un material de la colegii nostrii din Rusia.
Problema aratata in mai multe locuri, dar in detaliu de la 9:13.



Si aici, la 8:15 si 9:15

Post #358962 18th Oct 2018 9:01 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Alin, poti sa-mi spui, te rog, daca masina ta are DPF?
Sau daca nu stii, poti sa-mi spui ce litera este pe pozitia a 8-a a VIN-ului? B sau C?

Dar donatorul, acel C5, avea DPF?
Din cate spui, uzura la C5, la valve, era doar de 2-3 zecimi? E corect? Adica doar 0.2-0.3 mm?
Cati KM avea acel C5?

.

Post #361231 28th Nov 2018 8:22 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
AlinC



Member Since: 15 Sep 2018
Location: Cluj
Posts: 10

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Ipanema Sand

Salut Alex!

Nu am tacut pentru ca mi-am rezolvat problema ci pentru ca inca bajbai.

Masina are DPF.
Pozitia 98 are litera C.
Donatorul era un 2008 din cate retin, probabil are DPF.
Uzura era in medie 0,2-0,3 mm - cu cateva exceptii, doi culbutori absolut perfecti, si probabil cativa cu uzura ceva mai mare.
Nu stiu cati KM avea C5-ul, chiulasa de schimb a venit de la o firma mare de dezmembrari din Malmö.

Si cei de la Foris din TgM care mi-au reparat chiulasa de la C5 spuneau ca e o problema intalnita ceva mai des decat la majoritatea motoarelor. Probabil e un viciu de proiectare.

Ce e neplacut e ca mecanicul a montat motorul la loc, l-a invartit cu mana sa vada daca totul e ok, si cand l-a pornit s-a forfecat montura de la fulia de pe axa cu came.

L-a demontat si verificat din nou, a pus alta fulie, s-a invartit frumos cu mana, dupa ce l-a pornit si iar s-a forfecat.

Cica distributia e pusa corect, motorul are ungere... toata lumea se scarpina in cap! Oare ce o fi!

Cand am vesti revin!

Post #361246 28th Nov 2018 9:59 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
alex_pescaru



Member Since: 12 Mar 2009
Location: RO
Posts: 4642

Postez si aici ce ti-am spus pe PM, ca sa vad ce zice lumea de parerile mele...

Multumesc pentru informatii!
Cred ca, incet, incet, misterul se limpezeste.

Stiu un baiat caruia i s-a intamplat recent ceva asemanator cu ceea ce ti s-a intamplat tie. Si el are DPF.

Sunt 3 aspecte:
1. Regenerarile DPF nereusite si reluate, din cauza opririlor dese ale motorului. Ceva normal, mai ales in exploatarea urbana.
2. Tipul incorect, in opinia mea, de ulei (A5/B5), cu un HTHS mic, sub 2.9.
3. Schimburile de ulei la interval prea mare, conform "recomandarilor" producatorului: 24000 km.
Toate acestea duc la o degradare accentuata a uleiului si implicit a componentelor motorului, deoarece uleiul se dilueaza cu motorina care ajunge in baia de ulei in timpul post-injectiilor pentru regenerarea DPF.
Uleiul si asa foarte subtire, diluat cu motorina, nu e o chestie buna pentru partile metalice care se freaca intre ele... Si se ajunge la ce ti s-a intamplat tie.
Motorul asta, cand a fost conceput, a fost conceput pentru un ulei 5W40, A3/B4, cu un HTHS peste 3.8.
Deci un ulei mult mai vascos, cu un indice de rezistenta la rupere a peliculei de ulei mult mai mare.

Apropo, care culbutor ti s-a perforat tie?
Baiatului respectiv i-a cazut in cilindru o supapa de evacuare de la cilindrul 1, cea mai apropiata supapa de pompa de inalta, de pe axa de la evacuare.
Imagini mai jos...


Click image to enlarge

Click image to enlarge

Post #361248 28th Nov 2018 10:34 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
cristian.truta1



Member Since: 05 Aug 2020
Location: Targu Mures
Posts: 41

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Stornoway Grey

Exact asta am patit si eu acum.Astept sa mi se desfaca motorul sa vad ce daune am.Uleiul din motor era Motul Specific 913D,proaspat schimbat.Aveti cumva idee de la ce masini se mai potrivesc chiulasele?

Post #395063 5th Aug 2020 6:11 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
AlinC



Member Since: 15 Sep 2018
Location: Cluj
Posts: 10

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Ipanema Sand

Salut!

O sa fac o polologhie mai lunga, pe puncte, legata de experienta mea.

Am cumparat o chiulasa de Citroen C5 2.2, care se pare ca a potrivit perfect. Am demontat-o pentru verificare si era exact acelasi fenomen, culbutorii uzati de coada supapelor. Luat culbutori noi si trimis chiulasa pentru rectificare si reparatie la Foris Company Targu Mures. In functie de buget si uzura cozilor de supape poate ar fi recomandata schimbarea tuturor elementelor de pe chiulasa.
ATENTIE!!! Strangerea suruburilor de la fixarea axelor cu came trebuie facuta obligatoriu cu cheie dinamometrica la cuplul specificat de cartea tehnica. Eu suspectez ca la mine le-a strans prea tare mecanicul si mi-a gripat o axa.
Am schimbat doar pistonul lovit si biela aferenta, nu stiu daca mecanicul a facut o ajustare a greutatii dupa celelalte pistoane, cert e ca motorul vibreaza mai tare dupa reparatie.
O alta problema a fost ca fragmente metalice au iesit prin evacuare si au stricat geometria veriabila si turbina. Nu am aflat de asta decat dupa ce am schimbat doua actuatoare de geometrie. Motorul intra in limp mode "ca cica umblu prea incet si e imbacsita geometria cu funingine"! De fapt era compromisa toata turbina.

Pe scurt, am cheltuit in total 2000 Euro, si masina a stat pe tusa aproape o jumatate de an.

Probabil optiunea cautarii unui motor functional e mai buna, dar recomand cu caldura o revizie completa a chiulasei.

O alta recomandare (cei mai avizati decat mine sunt invitati sa ma contrazica daca gresesc), e schimbarea uleiului anual sau la maximum 10.000 Km. Povestea celor 24.000 km intre revizii e o tampenie majora. Plus saptamanal un drum de 100-200Km, sa apuce amaratul ala de DPF sa se curete.

Mult succes!

Post #395065 5th Aug 2020 8:26 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
cristian.truta1



Member Since: 05 Aug 2020
Location: Targu Mures
Posts: 41

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Stornoway Grey

Eu cred ca acest topic poate fi pus sticky.Sincer,abia de 5 luni am cumparat masina si inainte citisem forumurile,dar nu stiam de aceasta problema majora.Toata lumea lauda motoarele astea.Probabil ca sunt foarte ok,al meu mergea chiar frumos inainte de incident,dar schimbul de ulei la 24.000 e aiurea.
Daca nu sunt probleme cu blocul motor,vreau sa cumpar 4 pistoane noi cu segmenti,culbutori,supape si tot ce nevoie ca motorul sa mearga ca si inainte.Legat de dpf,eu nici nu umblu cu ea prin oras.am un citroen c3 hdi si o bicicleta buna:)

Post #395070 5th Aug 2020 8:48 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
cristian.truta1



Member Since: 05 Aug 2020
Location: Targu Mures
Posts: 41

Romania 2009 Freelander 2 TD4 XS Auto Stornoway Grey

Intre timp,am cumparat un motor din UK,cu factura,cu 90k de mile,merge impecabil,parca si consumul a mai scazut.Intrebarea mea este urmatoarea: masina mea are dpf,iar cartea masinii spune sa folosesc un ulei cu norma ford wss 913 b cel putin,pe cand pe internet,am citit ca pentru motoarele echipate cu dpf,se foloseste norma ford wss 934B.oare de care sa pun acum? Momentan am in motor Castrol magnatec a5 b5 5w30.

Post #403880 9th Feb 2021 1:00 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Post Reply  Back to top
Page 1 of 2 12>
All times are GMT

Jump to  
Previous Topic | Next Topic >
Posting Rules
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum



Site Copyright © 2006-2024 Futuranet Ltd & Martin Lewis
Freel2.com RSS Feed - All Forums


Switch to Mobile site