Home · FAQ · New Posts · My Posts · PMs · Search · Members · Members Map · Calendar · Profile · Donate · Register · Log In |
Home > Scandinavia > Varning! Kör du FL2 i kallt vinterväder? Läs detta!!! |
|
|
Berra Member Since: 02 Dec 2008 Location: Kautokeino Posts: 18 |
Det föreligger en risk för totalt motorhaveri om du kör FL2 i temperaturer under 20 minus. Min bil fick motorhaveri i lördags när vi körde i minus 28. Man får ingen förvarning och det finns inget sätt att veta att det är på väg. Det spelar ingen roll om du har följt alla servicar och bilen är i toppskick. Det som händer är att ventilationen från vevhuset som går i ett rör från bottentråget upp till insuget blir tätt pga kondens som fryser. Det gör att trycket i vevhuset ökar till något ger efter, vanligt vis att oljestickan skjuts ut som en raket. Med denna följer i stort sett all olja i motorn. I mitt tillfälle nästan 5 liter av den totala volymen på 5,8. Detta går på nolltid och när du ser oljelampan lysa är det redan försent, oljan är redan utsprutad ur motorn. Det är viktigt att du stannar så fort som det är möjligt för att undvika mer skada på bilen. Jag har startat en tråd under Technical "Blocked crank case ventilation - engine breakdown" http://www.freel2.com/forum/topic5232.html. Land Rover säger att detta inte täcks av garantin då jag har använt bilen under extremförhållanden, så nu har jag en fight med dom om detta. Ett totalhaveri kostar säkert närmare 100 000.- så du som kör FL2 på vintern bör veta detta. |
||
24th Feb 2010 5:01 pm |
|
AndyC Member Since: 30 Nov 2007 Location: Where the snow dosen't melt when the sun is shining! Posts: 4165 |
Hei Berra - det høres helt forferdelig ut, særlig om LR ikke garanti temperaturere under minus 20 C. I hvert fall LR bør ikke markedsføre biler i norden uten et klar varsel om problemet.
|
||
24th Feb 2010 10:11 pm |
|
Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet og får fullt medhold der. Har fått beskjed av forhandlernat så snart de har avdekket omfanget av skaden så sender de en forspørsel om garanti til Danmark som så skal behandle saken og sende videre til England. Der skal beslutningen tas. Får opplyst at det kan ta en måned Har og spurt forhandler om erstatningsbil men det var ikke aktuelt |
||
26th Feb 2010 10:10 am |
|
AndyC Member Since: 30 Nov 2007 Location: Where the snow dosen't melt when the sun is shining! Posts: 4165 |
Det er i hvert fall et meget dårlig reklame for Land Rover i Skandinavia. Jeg skal spørre forhandeleren i Tønsberg hvor jeg har garanti, hvordan de ville regerer på en tilsvarende tilfelle, om det skulle oppstå hos dem.
|
||
26th Feb 2010 10:31 am |
|
Kontaktet og forsikringsselskapet for å høre om erstatningsbil men fikk beskjed at vår forsikring ikke dekket dette. Det var heller ikke mulig å tegne en slik forsikring for FL2 grunnet høy motorskadefrekvens!!! |
||
26th Feb 2010 10:45 am |
|
Fikk igår tak på en fornuftig mann i British Car Import Norge (Datterselskap til British Car Import i Danmark som er importør for skandinavia). Han var både teknisk kyndig, service minded og hyggelig. Han mente at dette var en gartantisak og fikk snudd opp ned på dette i løpte av noen timer. Ny turbo er nå på vei til Tromsø og bilen skal bli reparert neste uke |
||
27th Feb 2010 12:08 pm |
|
Carnoch Member Since: 04 Sep 2008 Location: Gone Posts: 707 |
|
||
27th Feb 2010 12:49 pm |
|
VIKING Member Since: 22 Sep 2007 Location: Stavern, NORWAY Posts: 389 |
Dette høres merkelig ut. Kaldeste temperaturen jeg har sett på mitt display var -29C, og bilen kjørte helt utmerket.
|
||
30th Jul 2011 1:24 pm |
|
Viking: Det er neppe verdt å oversette for de engelske leserne fordi jeg er sikker på at de aldri er interessert i hva vi skriver 2007 Freelander 2 HSE TD4 Manual with Premium Pack & Moonroof.
|
||
30th Jul 2011 6:18 pm |
|
SouthswedeLR2 Member Since: 28 Oct 2013 Location: Helsingborg Posts: 6 |
Hej. Är ny här på forumet. Har haft min FL2 i fem mån nu. Längtar efter en fin vinter med mkt snö. Dock helst ej minus 28! Kallaste vi haft i Skåne var -27°C vintern -95. Ska tänka på detta och ta Nissebilen när det är som kallast. |
||
28th Oct 2013 8:50 pm |
|
LRswe Member Since: 08 Apr 2012 Location: Sweden Posts: 360 |
go SKÅÅÅNE
|
||
28th Oct 2013 9:10 pm |
|
Laukke Member Since: 11 Nov 2012 Location: South West Posts: 14 |
There are factory fix for preventing the frozen ventilation.
|
||
17th Nov 2013 7:56 pm |
|
parrafin23 Member Since: 24 Jun 2013 Location: Norway Posts: 57 |
Hei folkens.. første post her på dette forumet. men ivvri medlem av disco3.co.uk forumet or lrforum.com
|
||
24th Nov 2013 8:12 am |
|
|
All times are GMT |
< Previous Topic | Next Topic > |
Posting Rules
|
Site Copyright © 2006-2024 Futuranet Ltd & Martin Lewis