![]() |
|
Home · FAQ · New Posts · My Posts · PMs · Search · Members · Members Map · Calendar · Profile · Donate · Register · Log In |
![]() | Home > Scandinavia > Varning! K�r du FL2 i kallt vinterv�der? L�s detta!!! |
![]() ![]() |
|
|
Berra Member Since: 02 Dec 2008 Location: Kautokeino Posts: 18 ![]() ![]() ![]() |
Det f�religger en risk f�r totalt motorhaveri om du k�r FL2 i temperaturer under 20 minus. Min bil fick motorhaveri i l�rdags n�r vi k�rde i minus 28. Man f�r ingen f�rvarning och det finns inget s�tt att veta att det �r p� v�g. Det spelar ingen roll om du har f�ljt alla servicar och bilen �r i toppskick. Det som h�nder �r att ventilationen fr�n vevhuset som g�r i ett r�r fr�n bottentr�get upp till insuget blir t�tt pga kondens som fryser. Det g�r att trycket i vevhuset �kar till n�got ger efter, vanligt vis att oljestickan skjuts ut som en raket. Med denna f�ljer i stort sett all olja i motorn. I mitt tillf�lle n�stan 5 liter av den totala volymen p� 5,8. Detta g�r p� nolltid och n�r du ser oljelampan lysa �r det redan f�rsent, oljan �r redan utsprutad ur motorn. Det �r viktigt att du stannar s� fort som det �r m�jligt f�r att undvika mer skada p� bilen. Jag har startat en tr�d under Technical "Blocked crank case ventilation - engine breakdown" http://www.freel2.com/forum/topic5232.html. Land Rover s�ger att detta inte t�cks av garantin d� jag har anv�nt bilen under extremf�rh�llanden, s� nu har jag en fight med dom om detta. Ett totalhaveri kostar s�kert n�rmare 100 000.- s� du som k�r FL2 p� vintern b�r veta detta. |
||
![]() |
|
AndyC Member Since: 30 Nov 2007 Location: Where the snow dosen't melt when the sun is shining! Posts: 4165 ![]() ![]() ![]() |
Hei Berra - det h�res helt forferdelig ut, s�rlig om LR ikke garanti temperaturere under minus 20 C. I hvert fall LR b�r ikke markedsf�re biler i norden uten et klar varsel om problemet.
|
||
![]() |
|
Berra Member Since: 02 Dec 2008 Location: Kautokeino Posts: 18 ![]() ![]() ![]() |
Jeg har v�rt i kontakt med forbrukerr�det og f�r fullt medhold der. Har f�tt beskjed av forhandlernat s� snart de har avdekket omfanget av skaden s� sender de en forsp�rsel om garanti til Danmark som s� skal behandle saken og sende videre til England. Der skal beslutningen tas. F�r opplyst at det kan ta en m�ned |
||
![]() |
|
AndyC Member Since: 30 Nov 2007 Location: Where the snow dosen't melt when the sun is shining! Posts: 4165 ![]() ![]() ![]() |
Det er i hvert fall et meget d�rlig reklame for Land Rover i Skandinavia. Jeg skal sp�rre forhandeleren i T�nsberg hvor jeg har garanti, hvordan de ville regerer p� en tilsvarende tilfelle, om det skulle oppst� hos dem.
|
||
![]() |
|
Kontaktet og forsikringsselskapet for � h�re om erstatningsbil men fikk beskjed at v�r forsikring ikke dekket dette. Det var heller ikke mulig � tegne en slik forsikring for FL2 grunnet h�y motorskadefrekvens!!! |
||
![]() |
|
Fikk ig�r tak p� en fornuftig mann i British Car Import Norge (Datterselskap til British Car Import i Danmark som er import�r for skandinavia). Han var b�de teknisk kyndig, service minded og hyggelig. Han mente at dette var en gartantisak og fikk snudd opp ned p� dette i l�pte av noen timer. Ny turbo er n� p� vei til Troms� og bilen skal bli reparert neste uke |
||
![]() |
|
Carnoch Member Since: 04 Sep 2008 Location: Gone Posts: 707 ![]() |
|||
![]() |
|
VIKING Member Since: 22 Sep 2007 Location: Stavern, NORWAY Posts: 389 ![]() ![]() ![]() |
Dette h�res merkelig ut. Kaldeste temperaturen jeg har sett p� mitt display var -29C, og bilen kj�rte helt utmerket.
|
||
![]() |
|
Viking: Det er neppe verdt � oversette for de engelske leserne fordi jeg er sikker p� at de aldri er interessert i hva vi skriver |
||
![]() |
|
SouthswedeLR2 Member Since: 28 Oct 2013 Location: Helsingborg Posts: 6 ![]() ![]() ![]() |
Hej. �r ny h�r p� forumet. Har haft min FL2 i fem m�n nu. L�ngtar efter en fin vinter med mkt sn�. Dock helst ej minus 28! Kallaste vi haft i Sk�ne var -27�C vintern -95. Ska t�nka p� detta och ta Nissebilen n�r det �r som kallast. |
||
![]() |
|
LRswe Member Since: 08 Apr 2012 Location: Sweden Posts: 360 ![]() ![]() |
go SK���NE |
||
![]() |
|
Laukke Member Since: 11 Nov 2012 Location: South West Posts: 14 ![]() ![]() ![]() |
There are factory fix for preventing the frozen ventilation.
|
||
![]() |
|
parrafin23 Member Since: 24 Jun 2013 Location: Norway Posts: 57 ![]() ![]() |
Hei folkens.. f�rste post her p� dette forumet. men ivvri medlem av disco3.co.uk forumet or lrforum.com
|
||
![]() |
|
![]() ![]() |
|
All times are GMT + 1 Hour |
< Previous Topic | Next Topic > |
Posting Rules
|
Site Copyright © 2006-2025 Futuranet Ltd & Martin Lewis